2012. február 6.

RASAM (Indiai sárgaborsó leves)


Két dolgot tudok igazán elképzelni ebben a hidegben és hóban (amit mellesleg nagyon szeretek és nem panaszkodok rá): gyömbértea és egy jó fűszeres, meleg leves. Ez utóbbit választottam most.
Tavaly is feltettem az egyik csípős kedvencemet:
thai leves   
Ezúttal egy bangalore-i specialitást hoztam, nagyon finom! A rengeteg fűszer teszi igazán különlegessé a sárgaborsó jellegzetes ízét és jól fel is melegít.
Lehet variálni a fűszerekkel, mert nekem sem volt otthon raszam fűszerkeverék például, de megoldottam a sajátjaimból, de tény, hogy némi készlettel kell rendelkezned hozzá. Ezért is kapcsolom ezt a receptet az előző bejegyzésemhez.


Hozzávalók:
200 gr sárgaborsó előző este beáztatva
1 mk cayenne bors vagy 2 kk frissen őrölt, csípős fűszerpaprika/chili
(aki nem szereti nagyon csípősen az ételeket, javaslom, hogy csak a felét tegye bele a levesbe a fenti erőspaprikáknak)
1,3 l víz
3 nagy paradicsom, cikkelyekre majd azokat háromba vágva
1 ek apróra vágott korianderlevél (ha nincs lehet petrezselyem, de az íze hiányozni fog)
fél tk cukor
1 csapott tk tamarind koncentrátum (szezámmagpasta, ami a humuszba is kell)
1 ek (laktózmentes) vaj
2 fokhagyma felaprózva
1 tk fekete mustármag
6 currylevél
1 tk római kömény
fél tk kurkuma
negyed tk hing, elhagyható
eredeti recept szerint 1 evőkanál raszam fűszerkeverék, ez én házilag az alábbiakból készítettem el:
csipet:
mustármag
koriandermag
feketebors
római kömény
édesköménymag vagy lepkeszegmag (csak nagyon kevés kell!)
Mozsárban törd össze őket.
A sárgaborsót tedd kuktába, szórd hozzá a cayenne borsot vagy chilit és kb 30 percig főzd (kukta nélkül legalább 45-50 perc kell neki.)
Nyisd ki a kuktát és add hozzá az apróra vágott paradicsomot, a fokhagymát, a koriander vagy petrezselyemlevelet és a raszam fűszerkeverkéket. Még 10 percig főzd, de itt már elég, ha csak egy síma fedővel takarod le. Ekkor add hozzá a tamarind pasztát, a sót, a cukrot és meg 8 percig főzd. Ez alatt forrósítsd a vajat, pattogtasd ki benne a fekete mustármagot. Ha ez megvan, szórd bele a curryleveleket, a római köményt és kicsit pirítsd. Végül add hozzá a hinget ha van, és a kurkumát és az egészet öntsd hozzá a leveshez. Jól keverd el és egy percig rotyogtasd. Forrón tálald.

Nincsenek megjegyzések: