2009. június 28.

MISMÁS/MИШМАШ (bolgár)

A már emlegetett, híres bolgár omlettek egyike, némi változtatással: az eredeti recept szerint nem töltik meg a "mismás"-sal a cukkinit. Mostanában teljesen rákattantam a töltött zöldségekre, valahogy nyáron jobban csúszik, mint a rakott, ezért jutott eszembe ez a módosítás.


Vicces ennek a kajának a neve, valójában értéktelent, szedettvedett-et jelent. Onnan ragadhatott az ételre is, hogy mindenféle idényzöldséget, ami volt kéznél, belevagdostak egy serpenyőbe, maradt otthon egy kis feta, vagy egy túrószerű fehér sajt (ők így hívják, de sajna már nem emlékszem a pontos bolgár nevére, talán sziréné: laktózérzékenyeknek nem ajánlott!!!) olivabogyó vagy főttkrumpli, azt is rádobták és ráütötték a tojást. Ez a módszer azóta sem változott sokat. (Juj, én legutóbb még anya hihetetlenül növő aloe verájából is szeltem bele!)


Létezik a bolgár konyhában egy un. mismás leves is, hasonló összetétellel, semmi extrát nem találtam benne, így a blogra való felkerülés tekintetében az alapmismás mellett döntöttem. Íme:

Hozzávalók :



4 tojás
1 paradicsom
fél paprika
25 dkg feta sajt (laktózérzékenyek helyettesítsék kecskesajttal, kecskeordával)
1 hagyma
1 padlizsán
1-1 zöld és sárga cukkini
ha elég bátor vagy: két aloe vera szár, meghámozva
2 ek olaj, de lehet folyamatosan adagolni, ha kell
2 tk cukor
1 tk só
2 késhegynyi fehér bors
8 levélke friss rozmaring

Elkészítés:
Először kezd a megtölteni szánt cukkinik megmosásával, félbe vágásával és a belsejük kikanalazásával.

A cukor kivételével a fűszereket piritsd meg az olajon a serpenyőben majd dobd hozzá a felaprított hagymát és kevergetve várd meg, míg aranysárgára változik. Ezután jön az apróra vágott paprika, 5 percig pirítsd, add hozzá a felkockázott cukkinit, a megtömni szánt cukkiniből kikanalazott belsejét, a padlizsánt és süsd őket kb 15 percig és most szórd rá a cukrot. Ez azért kell, mert szerintem a sült paprikának keserű az íze (én utálom) és rájöttem, hogy így teljesen ehető lesz. A lecsót is ezért nem ettem meg soha. Majd add hozzá a felkockázott paradicsomot és még kb. 10 percig süsd. Ekkor felteheted főni enyhén sós vízben az előzőleg félbe vágott és kibelezett cukkiniket.




Ha már a zöldségek mind megadták magukat és puhák, add hozzá a kockára vágott fetasajtot és a jó alaposan, szinte habosra vert tojásokat. Finoman süsd át az egészet, amíg a tojás is elkészült és töltsd bele a megfőzött cukkinitestekbe.





Egyébként a bolgároknál a legnagyobb becsben tartott étel a bárány, amit rengetegféle módon elkészítenek, amúgy ennek is vicces a neve: Agneskonak hívják.

Ami még említésre méltó talán, hogy a kávét törökösen isszák (nem csoda, hiszen Törökország szomszéd), és kis réz un. dzsezvaban főzik. Nekem ízlett!


Azt hiszem, ennyi elég is Bulgáriáról.

Nincsenek megjegyzések: