2010. október 25.

KOREA ÉS ÉTELEI

Pár éve pont ilyentájban jártam Dél-Koreában. 



Számomra az a hely egy meseország. No, nem olyan értelemben, mint Magyarország, hogy bármi megtörténhet, hanem ténylegesen elkápráztatott a szépségével, színeivel és nem utolsó sorban az ételeivel. Az egyik legegészségesebbnek érzem a kóreai konyhát: csak ettem, ettem és nem, hogy nem híztam, de még fogytam is napi két meleg étel mellett!!!

Az emberek elég zárkózottak, főként a lányok, annak ellenére, hogy a világon itt hordják a legrövidebb miniszoknyákat. :-D
Aki házas, az már teljesen tabunak számít; írtó jót mosolyogtam, hogy szinte minden koreai nyelvkönyv első leckéjének első olvasmányában, ha nem is az első, de a második kérdés, amit megtanítanak a "hogy hívnak?" után, hogy "házas vagy-e?".  Mert itt dől el, merre indul tovább a beszélgetés fonala.  
Egyébként kedvesek, de nagyon félénkek, így az a kevés, aki beszél egyáltalán angolul, az sem meri használni. Nagyon fontos a hierarchia betartása a hétköznapokban is: aki idősebb, csak az kezdeményezhet ismerkedést, és az élet minden szintjén kijár neki a tisztelet. Teljesen más az élethez való hozzáállásuk (pl egyáltalán nincs szociális háló, azaz "herevere"), nem beszélve a munkamorálról (iskolába és dolgozni is hétfőtől szombatig járnak és ha a főnöknek este 9-kor, munkaidő után még kedve szottyan egy munkahelyi vacsorára elmenni egy étterembe, akkor oda bizony menni kell, legyen bármilyen családi esemény is otthon...).  Nincs betegszabi, vagy ha két napnál többet hiányzol, már gyümölcskosárral látogat meg a vezetőség, mert náluk az már azt jelenti, hogy a halálodon vagy. Szóval elég más a helyzet arrafelé... nem mondom, hogy jobb, de más, az tény. A magán és családi élet is kissé más alapokon nyugszik náluk.

Ami az étkezést illeti, pont e miatt az életritmus  miatt, elég keveset van idejük főzni, és az étel nagyon olcsó (még a mi fizetésünkhöz képest is), így javarészt éttermekbe járnak a nap minden szakában. Az étel minősége és ízvilága egyszerűen fantasztikus! Minden mindig friss, rost és tápanyagdús, fűszeres de egyben ízletes, szóval el voltam ájulva tőle! Életem eddig legfinomabb sushiját itt ettem egy étteremben, pedig a sushi, mivel nyers tengeri állatokat tartalmaz, csak frissen jó (itthon a ki tudja hányszor mélyfagyasztott halakból nem bírom megenni). Úristen, még most is összefut a nyál a számban, ha rágondolok...

És ha ez még nem lenne elég meggyőző, hadd mondjam el azt is, hogy mivel a távolkeleten az ottlakók nagyjából 90%-a laktózérzékeny, nincs is állati eredetű tejtermék a konyhájukban, semmilyen formában. Végre nem kellett azon görcsölnöm folyton, hogy kitaláljam, vajon biztoságos-e számomra, amit elém tesznek. Egy gasztronómiai mennyországot találtam meg itt!











Mivel én nem a mennyiségi, hanem a minőségi étkezés híve vagyok, (és mint tudjuk, jóból kicsit adnak) pont nekem való adagokat szolgálnak fel, ezért végig tudtam kóstolni szinte mindent, amire kíváncsi voltam.

Itt is, (mint Amerikában a Mekiben, csak ott az "írtó egészséges" /inkább irtó, mint egészséges/ kólával) kizárólag egyszer kell kifizetned a főételt, mert minden, ami jár hozzá: tea, savanyúságok, snack-ek, minden a kicsike tányérokban, és még a köret is, akárhányszor elfogy, azonnal és ingyen pótolják. 

A teázás rendkívül fontos a mindennapjaikban. Csodálatos hagyomány és persze egészséges is, az étkezések után és közben jázminos zöldteát iszogatni, amelyet minden étteremben azonnal hoznak, amint helyetfoglalsz. Frissen illatozik a jázmin a minőségi zöldteában, folyamatosan segítve az emésztést.

Jut eszembe, McDonalds:



Jó-jó, persze voltak furcsaságok is...



de szerintem, annak ellenére, hogy ez egy állat feje, még ez is gusztusos!

A képek elárulják azt is, hogy természet ilyenkor egyszerűen hihetetlen, olyan színes, hogy ilyet még nem láttam sehol máshol. 







Imádtam ezt a helyet, sajnos csak 3 hétig lehettem ott, de mindenképp vissza szeretnék menni még legalább egyszer, tavasszal megnézni a cseresznyefák és a lótuszvirágok virágzását. Megígérem, arról is hozok majd képeket! De azt sem bánnám, ha a második alkalommal tovább nyúlna a kinttartózkodásom egy pár hétnél...


Az elkövetkező néhány bejegyzésben felteszem a kedvenc kóreai ételreceptjeimet, legalábbis azokat a gyöngyszemeket, amiket itthon is lehetőségünk van elkészíteni. Megpróbálom helyettesíteni azokat az összetevőket, amelyeket itthon nem lehet egykönnyen beszerezni, (bár ez nem mindig sikerül) de remélem így is ízleni fog neked. Persze lehet, hogy kicsit szokni kell ezt az új ízvilágot, de nekem nagyon bejött!


Jó szemezgetést!

Nincsenek megjegyzések: